Isnin, 7 September 2009

Masak-masak untuk berbuka puasa....


Assalamualaikum dan Bismillahirahmanirrahim.

Makanan itu adalah sumber kekuatan kita untuk buat kerja....beribadah.. untuk bergembira dan untuk lain-lain lagi. Hmm sumber makanan ni kena jagalah elok-elok. Bukan sembrono jer.... Rasuah kena tolak.. buat kerja jangan mengular... { jangan main facebook...main farmville...main chating yang takde kaitan dengan kerja..dan lain-lain}..jangan nak berniaga dalam opis {keja sampingan ini tak beretika sebenarnya} ... dan macam-macam lagi la.

Berbalik pada tajuk asal...hmmm tak tau la nak buat apa semalam selepas otak saya ni tepu sebab dah bergelumang dengan konsep themes Drupal { salah satu content management system yang baru nak femes kat Malaysia} untuk Eco Design UM. Tak cukup itu saya kena wat ERD ( entity relatioship diagram ) untuk projek yang nak propose kat Jabatan Mufti Selangor selepas raya ni. Buat sorang2...tu yang jadi ...HMMM tepu... tapi takpe..tunaikan amanah kerana mencari rezeki yang halal. ^_^

Selepas solat berjemaah di surau madrasah Aliyah..{ sikit benor jemaah yang datang}...g kedai mak cik shima...beli barang2 yang perlu... kentang...kari ikan..bawang merah..bawang putih..kacang panjang..santan kelapa...dan kacang panjang. Hmm bila nak beli ikan tu..hmmmjuz tinggal ikan merah je dalam ice box tu..tak jadi la sebab ikan merah ni manja sikit.. tak elok wat masak kari. Selepas tu pergi ke kedai Along gas... alhamdulillah ikan kembong jadi pilihan. Saiz pun besar... OK cantik beli 3 ekor..sebab yang makan 3 orang je...saya..amran..apan..

Sebenarnya saya masak seorang diri je.. Berbekalkan ilmu2 dan petua yang diajar oleh mak . Alhamdulillah semuanya dapat diatasi.. yang paling penting apa...NIAT...bukan kerjasameee..{ bukan wonderpet person...}. Niat untuk berbuka puasa ...untuk mendapatkan tenaga bagi membuat beribadah kepada Allah ...

Plan yang pertama ialah menanak nasi dulu...selepas tu sediakan sayur2 yang nak dicampur besama dalam kari ikan tu. Saya memilih kacang panjang dan kentang je sebab simple... dan berkhasiat. Selepas tu siang ikan kembong tu...sebenarnya ade teknik...hmmm susah nk terangkan dalam penulisan.hohohoho. Sebelum siang ikan tu baca Bismillah...selawat banyak2 {mak selalu ajar cam tu...katanya jaga hubungan dengan Allah}. Hehe...

pastu sediakan bahan-bahan untuk penyedap...{ tak tau la nak cakap apa istilah ni..mak selalu kata bumbu...ahhh belasah je la...}..Kali ni saya tak tumis bahan-bahan..sebab nak jaga kesihatan..kurangkan minyak dan lagi 1 santan pun dah mewakili minyak dan lemak dalam penyediaan makanan { ayat macam pakar permakanan pulak}. Masukkan kentang + bumbu + ikan + sikit garam+ kentang dan santan kelapa....pastu hidupkan api dapur gas pada kadar jgn kuat sangat..jgn slow sangat... orang kata 50-50 la.

Bila kentang dah empuk.. time tu sebenarnya ikan dah masak.. baru masukkan kacang panjang. Selepas itu sedia untuk dihidangkan,,, dan hasilnya...tadaaaa... lihat pic di bawah ok.



Selamat mencuba....



P/S : Petua nak sedap masak bermula dengan niat kita. Oleh itu bersihkan hati dengan niat yang baik . Selain itu jangan lupa membaca bismillah serta selawat ke atas nabi Muhammad SAW. Buat la dengan hati yang ikhlas serta penuh kasih sayang. Insyallah masakan tu akan sedap.

1 ulasan:

LUVLYDIYANA on 9/08/2009 12:14:00 PG berkata...

nakkkk!!

Widget bagus

Jadilah teman saya

Anda berminat , Sila Klik