Khamis, 2 April 2009

Membaca Blog Dengan Menggunakan RSS Feed


Bismillahirahmannirahimm


Assalamualaikum...

Anda tau mengenai RSS Feed. Mesti blurrr??Kenapa Blurr ...?? Sebab tak penah gunakan kot.... Bagi mereka yang mempunyai minat membaca blog...saya ade petua...ada cara... cara yg mudah ade...cara yg susah pun ade...

kita mulakan cara yg susah dulu la erk... Cara yg susah...ialah menggunakan web browser pastu korang taip la... apa2 blog yang korang nak taip... sebagai contoh saya menggunakan firefox pastu saya nk buka blog ustaz zahiruddin .... blog ustaz saifulislam.com ... blog tutorial grafik I Luv Islam .. maka apa yg saya wat ialah menaip URL pada webbrowser... maka saya pun dapat la lihat...
hehehe

Cara yang senang ialah gunakan Google Reader... korang mesti taktau mendalah ini kan... hmm Google reader adalah sebahagian perkhidmatan FREE selain korang gunakan blogger tu utk wat blog free. Tapi ramai yang tak sedar...cara mudah nk baca isi blog terkini dengan menggunakan google reader...

Ok 1st step... korang mesti ade akaun Gmail or Google Mail... kenapa sebab korang nk gunakan GOOGLE Reader la...hehehe... kalo takde ley daftar ...tgk gambo kat bawah...


klik pada gambar untuk besarkan

2nd .. pastu korang kena la taip... www.google.com/reader

3rd... dalam laman web yang anda ingin baca....pastikan anda mendapatkan RSS feednya... contohnya saifulislam nye RSS FEED ialah

4th... tambah RSS Feed Tersebut pada Add Subcription... maka anda telah menambah koleksi bacaan utk ... blog utk dibaca... bawah adelah sampel google reader...saya.



Klik pada gamba utk lihat lebih jelas

selamat mencuba

Adios..wassalam

2 ulasan:

Mohd Naim on 4/02/2009 12:13:00 PTG berkata...

aku dah lama guna google reader nie...mmg puas hati la..dapat ikuti perkembangan blog2 dan website2 kegemaran aku..so xperlu la pergi banyak website..just hari2 tengok kat google reader jer...

Unknown on 4/02/2009 07:54:00 PTG berkata...

sebenarnya idea aku wat menda ni adalah....hmm tak lain tak bukan tgk cara ko baca blog gak....agk pantas dan lebih efektif....